Wat is wijsheid?
Om een slag naar de toekomst te maken zullen we ons een aantal dingen moeten afvragen n.l. wat verstaan we onder mediawijsheid en hoe kunnen we dit toepassen in een doorgaande leerlijn. Daarnaast mag de aandacht voor een doorgaande leeslijn oftewel leesbevordering niet verslappen.
Leesbevordering is de core-business van de bibliotheek en die zal voor scholen steeds belangrijker worden. Door het rationeel collectioneren is het voor de bibliotheek steeds moeilijker om themakisten te maken met meerdere titels van 1 auteur. Dat betekent dat je hier creatief mee om moet gaan om aan de wensen van de scholen tegemoet te komen.
Omdat beide instellingen met steeds minder geld te maken hebben zullen er keuzes moeten worden gemaakt.
Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch eb actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde samenleving.
N.B.
De definitie laaggeletterdheid:
Geletterdheid is het gebruiken van gedrukte en geschreven informatie om te functioneren in de maatschappij, om de eigen doelen te bereiken en om de eigen kennis en mogelijkheden te ontwikkelen.
Om goed met media om te kunnen gaan heeft men de volgende perspectieven nodig:
1. Functioneel: als voorwaarde voor participatie en ontwikkeling
2. Inspirerend om nieuwe kansen en mogelijkheden te ontdekken
3. Alert om met een kritisch oog om te gaan met de media
Er moet een bewustwording plaatsvinden van de grote rol die de media in de informatiemaatschappij spelen, die erop gericht is om de positie van de consumenten en burgers te versterken t.o.v. media-aanbieders en rijksoverheid. Hiertoe is een kritische houding t.o.v. de media onontbeerlijk eveneens als een gezonde dosis wantrouwen. Dat kan alleen als je als burger goed bent geïnformeerd.
Kerndoelen van de onderbouw VO:
• Lezen van en kijken/luisteren naar informatie (reclame, nieuwsberichten, documentaires, interviews enz.) en deze beoordelen op bruikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit.
• Betekenisvolle vragen stellen, maatschappelijke kwesties en verschijnselen altijd van meerdere kanten belichten om een min of meer evenwichtig beeld te kunnen vormen.
• Bij een open en verkennende houding hoort het leren stellen van de juiste vragen en inlevingsvermogen. Met als doel: op informatie gebaseerde, beargumenteerde standpunten kunnen innemen en beslissingen nemen als burger van een cultureel diverse, democratische samenleving.
Mediawijsheid moet de weerbaarheid van de leerlingen vergroten, zodat ze minder vatbaar zijn voor manipulatie door reclame en nieuwsberichten via de massamedia.
Filmpje van 45 minuten:
Mediawijsheid op school